Persbericht GRIP: onduidelijkheid ondersteuning inclusief onderwijs

Onderwijs Persbericht GRIP: onduidelijkheid ondersteuning inclusief onderwijs

Persbericht GRIP 10 mei 2017: minister Crevits komt te laat met duidelijkheid over de ondersteuning binnen inclusief onderwijs.

De onduidelijkheid over het ondersteuningsmodel ondergraaft het draagvlak voor inclusief onderwijs

De mensenrechtenorganisatie GRIP (Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap) vindt het schandalig dat minister Crevits er niet toe komt duidelijkheid te brengen over de ondersteuning voor leerlingen en leerkrachten binnen het inclusief onderwijs. Zo staat de opstart van het volgende schooljaar voor heel wat leerlingen met een handicap of leerstoornis onder zware druk.

Patrick Vandelanotte, expert inclusief onderwijs bij GRIP: “De minister beloofde duidelijkheid, maar zelfs als die er nog komt tegen het einde van het schooljaar is dit veel te laat. Op deze manier ondergraaft de minister van onderwijs het draagvlak voor inclusief onderwijs. GRIP pleit voor inclusief onderwijs, maar door dit ondermaats beleid klinkt ons pleidooi minder en minder geloofwaardig”.

Op dit moment lopen op vele scholen gesprekken over het volgende schooljaar. Ouders van kinderen met een handicap proberen hun zoon of dochter in te schrijven in een nieuwe school. In scholen waar men met inclusie bezig is, lopen evaluatiegesprekken. Maar beslissingen worden uitgesteld, want er blijft grote onduidelijkheid en onzekerheid over de ondersteuning in het volgende schooljaar. En net die ondersteuning voor de leerling en voor de leerkracht is een hoeksteen bij het welslagen van inclusief onderwijs. GRIP wordt overstelpt met berichten van ongeruste ouders, bijvoorbeeld omdat ze van CLB-medewerkers het advies krijgen om een leerling met autisme nog vlug in te schrijven in het buitengewoon onderwijs omdat de GON-begeleiding voor die leerlingen volgend jaar wordt afgeschaft.

Tekort aan politieke daadkracht

“Er is al jarenlang een tekort aan politieke daadkracht in verband met inclusief onderwijs”, stelt Patrick Vandelanotte. “Wat er nu gebeurt is zeker niet de juiste manier om een draagvlak te creëren voor inclusie. Zo zaait minister Crevits verwarring en polarisering. Dit is wind in de zeilen voor diegenen die menen dat het M-decreet een verkeerde keuze was”.

GRIP wijst er verder op dat de invoering van inclusief onderwijs geen vrijblijvend verhaal is. Vlaanderen engageerde zich door de ondertekening van het VN-Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap om te evolueren naar een inclusief onderwijssysteem. Bij een eerste evaluatie door het VN-Comité in 2014 werd Vlaanderen al op de vinger getikt omdat inclusief onderwijs niet werd gewaarborgd. Met het huidige gang van zaken stevent Vlaanderen dus af op een tweede slecht rapport in 2019.

Gerelateerde artikels

Verberg submenu